سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهنمایی خرید و فروش پروانه بهره برداری کارخانه صنعتی و مراحل مد

راهنمایی خرید و فروش پروانه بهره برداری کارخانه صنعتی و مراحل مدارک: برای شروع باید با مفاهیمی همچون "کارت شناسایی کارگاه" و "گواهی فعالیت صنعتی" آشنا شویم. در دهه‌های 60 تا اوایل دهه 80، پس از دریافت جواز تأسیس، به واحدهای کوچک‌تر "کارت شناسایی کارگاه" و به واحدهای بزرگ‌تر و کارخانه‌ها "گواهی فعالیت صنعتی" اختصاص می‌دادند. این اسناد به‌عنوان تاییدیه‌ای برای آغاز فعالیت‌های تولیدی صادر می‌شد.

 راهنمایی خرید و فروش پروانه بهره برداری کارخانه صنعتی و مراحل مدارک

همان‌طور که می‌دانید، صدور پروانه بهره‌برداری از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با در نظر گرفتن مسائل زیست‌محیطی و نیاز به رعایت قوانین مربوط به فاصله از مناطق شهری صورت می‌گیرد. این وزارتخانه تنها برای واحدهای صنعتی واقع در شهرک‌های صنعتی و محدوده‌های مجاز بیرون از شهر، پروانه بهره‌برداری صادر می‌کند. اما سرمایه‌گذاران می‌توانند پروانه‌های بهره‌برداری قدیمی که همچنان فعال هستند را خریداری کرده و با انتقال آن به مناطق مجاز، واحد صنعتی خود را تأسیس کنند. این امر باعث شده است که پروانه‌های قدیمی، به‌ویژه آن‌هایی که هنوز فعال هستند و برای آن‌ها لیست بیمه رد می‌شود و فیش‌های برق و گاز پرداخت می‌شود، در بازار از ارزش بالایی برخوردار باشند و خرید و فروش این پروانه‌ها رونق پیدا کند.

راهنمای خرید و فروش پروانه بهره برداری کارخانه صنعتی

خرید و فروش پروانه بهره برداری کارخانه صنعتی و مراحل مدارک 

انتقال و خرید پروانه بهره‌برداری کارخانه های صنعتی میان اشخاص حقیقی و حقوقی امکان‌پذیر است اما روال آن برای هر دو نوع شخص متفاوت است.

 انتقال پروانه بین اشخاص حقیقی 

در انتقال پروانه بهره‌برداری بین افراد حقیقی، خریدار و فروشنده ابتدا باید به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کرده و یک صلح‌نامه به نام خریدار تنظیم کنند. سپس استعلام‌های لازم از ادارات صنعت، معدن و دارایی انجام می‌شود. اگر واحد صنعتی دارای بدهی‌های معوقه باشد، باید قبل از انتقال پروانه، این بدهی‌ها تسویه شود. پس از انتقال ماشین‌آلات و تجهیزات به آدرس جدید، پروانه بهره‌برداری به نام خریدار ثبت خواهد شد.

انتقال پروانه بین اشخاص حقوقی 

برای اشخاص حقوقی، این فرآیند کمی ساده‌تر است. در این حالت، انتقال پروانه بهره‌برداری کارخانه های صنعتی از طریق نقل و انتقال سهام شرکت انجام می‌شود. با تغییر مالکیت سهام، پروانه به نام خریدار جدید منتقل می‌شود و کارکنان و افراد مرتبط با شرکت قدیمی از آن خارج شده و خریداران جدید کار خود را آغاز می‌کنند.

 تغییر نام پروانه بهره‌برداری 

پس از اتمام فرآیند انتقال، پروانه باید به نام مالک جدید ثبت شود. این تغییر برای اشخاص حقیقی و حقوقی با ارائه مدارک لازم به انجام می‌رسد. برای اشخاص حقوقی، ارائه آگهی تغییر نام در روزنامه رسمی کشور الزامی است و پس از آن، نام جدید در پروانه بهره‌برداری قید می‌شود.

جمع‌بندی 

پروانه‌های بهره‌برداری قدیمی و فعال، به دلیل امکان انتقال آن‌ها به مناطق مجاز و ارزش بالای آن‌ها در بازار، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. خرید و فروش این پروانه‌ها به سرمایه‌گذاران فرصت مناسبی برای تأسیس یا توسعه واحدهای صنعتی جدید می‌دهد.

منبع: https://tsabt.ir/